När ska det vara fraktfritt?
Att erbjuda fri frakt på alla ordrar är dyrt. Det är därför lockande att sätta en gräns efter vilken fri frakt erbjuds. Frågan är bara var ska den gränsen vara?
Faktum är att erbjuda fri frakt efter ett visst ordervärde inte bara ökar konverteringsgraden (jämfört med att aldrig erbjuda fri frakt) utan även påverkar snittordervärdet i webbshoppen. Detta beror på att många kunder gärna lägger lite extra i varukorgen för att nå fraktfrigränsen.
Fri frakt är dock en dyr strategi och den ökade omsättningen kommer på bekostnad av marginalen.
Så innan ni gör några förändringar på er fraktfrigräns. Sätt er in i följande.
- Hur är vårt ordervärde fördelat
- Vad gör våra konkurrenter (de som säljer samma vara som oss)
- Vad har vi för intäkter på frakten som vi kommer att gå miste om
- Hur många fler uppskattar vi kommer att handla
- Hur kommer snittordervärdet förändras
- Vad är viktigtast för oss, tillväxt eller lönsamhet
Vi har tagit fram ett enkelt verktyg som kan ta bort lite av gissningsleken när ni förändrar er fraktfrigräns och låta matematik hjälpa er med att prognostisera försäljningen.
Läs mer om hur du ska tänka om gränsen för fri frakt här.