Tillsammans med Gung tar PR Home sikte på Europa
Vi på Gung har varit med om många tillväxtresor i samband med att kunder valt att gå från en nationell spelplan till en internationell och alltmer tuffare sådan.
Vikten av att närvara på digitala marknadsplatser
Företaget med ursprung i Borås har genomgått en häftig resa på flera sätt; för 8 år sedan omsatte man 23 miljoner och idag, med en tillväxt på 274%, omsätter man häpnadsväckande 86 miljoner. Med en genomsnittlig årlig tillväxt på 34% finns det utan tvekan något i det operativa arbete PR Home utför som bidragit så starkt till denna magnifika framgångssaga - frågan är vad? Det kanske vi aldrig får reda på, men vi känner ändå att vi bör ta pulsen på PR Home.
Robin Johansson, Marknadschef/CMO på PR Home, menar att inställning och öppenhet är mycket av de faktorer som ligger till grund varför man är där man är idag:
”Vår framgång beror mycket på att vi under alla år varit väldigt öppna och mottagbara för e-handel. Vi har konstant uppmuntrat nya e-handelskunder och har alltid gjort vårt yttersta för att rekrytera fler. Sedan många år tillbaka har vi förstått vikten av att ha e-handelskunder; och det har lönat sig nu - speciellt under pandemin”.
Vidare berättar Robin om hur resan med deras första digitala marknadsplats tog fart:
“Vår första kund vi körde dropshipment med var Ellos. Från början fick vi in order i pappersform som vi stansade in i vårt affärssystem varje morgon. Senare gick vi mot en order-integration via en excelfil, vilket underlättade något. Däremot kom det stora genombrottet i effektivitet och automatisering när vi via Gung kunde utveckla en fullt integrerad lösning som vi har implementerat för flera marknadsplatser idag”.
Idén om en automatiserade integrationer mot marknadsplatser kom efter ett samtal med vår VD på Gung, Daniel Göhlin:
“Jag har alltid haft en bra dialog med Daniel. Först körde vi bara Gung B2S vilket i sig var ett enormt lyft både tekniskt och visuellt. Daniel låg konstant på oss om att vi också skulle köra Gung B2B, men vi hade redan investerat i en Magento-plattform och kände att det inte låg rätt i tiden att investera på nytt. Dock, efter ett tag insåg vi verkligen nyttan, flexibiliteten, och modulariteten med Gung vilket ledde till att vi tog steget till att byta från Magento till Gung B2B. I samband med det så frågade jag kring marknadsplatser och om Gung kunde hjälpa oss där varpå Daniel svarade: ‘Det ska vi nog kunna lösa’”
Idag har PR Home flera tusen produkter uppe på diverse digitala marknadsplatser och redan 1 månad efter lansering så hade försäljningen på en marknadsplats gått om deras egen B2C, trots att PR Home endast hade 3% av sitt sortiment där.