Gröna nyheter i RAJAs nya vårkatalog
Emballagedistributören RAJA har nu i mars lanserat sin nya produktkatalog. Bland katalogens cirka 200 nyheter finns förutom ett brett sortiment engångs- och arbetshandskar även många plastpåsar av 50%-100% återvunnet material.
Miljön är alltid ett viktigt fokusområde för emballagedistributören RAJA, något som märktes när cirka 200 nya artiklar lanserades i samband med vårens nya produktkatalog 2021. Mer än en fjärdedel av de nya artiklarna utgörs av plastpåsar ur befintligt sortiment som ersatts av plastpåsar bestående av 50%-100% återvunnet material.
- Återvunnet är framtiden, det är en självklar trend inom emballage, kommenterar Rémi Colas, RAJAs VD.
Förutom plastpåsar så dominerar handskar av olika slag bland de nya produkterna, från arbetshandskar till engångshandskar.
- I samband med pandemin har vi sett ett ökat behov av engångshandskar, tillägger Rémi Colas.
Innovationer från hösten 2020
Vårens kataloguppdatering är i mindre skala jämfört med tidigare uppdateringar. Under hösten 2020 presenterades många innovativa förpackningslösningar, exempelvis miljövänlig handsträckfilm, miljövänlig bubbelfolie och förpackningsmaskinen PadPak Guardian, som snabbt skapar fyllnadsmaterial av kraftpapper eller återvinningsbart papper.
- Som stor aktör inom emballage finns det alltid en skyldighet att vara i framkant i branschen och introducera innovativa förpackningsmaterial till våra kunder som alltid kräver det bästa, förklarar Rémi Colas.
Interaktiv katalog introducerades förra året
RAJA släpper en ny produktkatalog två gånger om året, som kan läsas online eller beställas hem till brevlådan kostnadsfritt. Nytt för 2020 var att katalogen även utvecklades till en interaktiv webbapplikation, så att RAJAs kunder numera kan interagera med katalogen på ett helt nytt sätt online. Man kan exempelvis favoritmarkera eller lägga till artiklar direkt i sin varukorg, samt använda katalogens sökfunktion för att direkt hitta det man är ute efter.
Miljön i fokus - färre papperskataloger
Den interaktiva produktkatalogen har uppskattats av alla parter då den förutom utökad funktionalitet även lett till minskad klimatpåverkan genom att färre fysiska kataloger produceras.
- Vi har inom RAJA-gruppen en tydlig ambition att sänka antalet fysiska kataloger som skickas till kunder varje år, för att i stället fokusera våra resurser på utvecklingen online, där vi idag ser ett stort potential, förklarar Rémi Colas.
Eftersom RAJA är Europas främsta emballagedistributör med över 65 år i ryggen och representation i 16 europeiska länder finns det stora möjligheter att påverka:
-
RAJA försöker alltid köpa så närproducerade produkter som möjligt för att begränsa CO²-utsläpp relaterade till upphandling - 95% av RAJAs leverantörer och partners är europeiska.
-
RAJAs ambition är att göra det enkelt att hitta ett miljövänligt alternativ - cirka 47% av sortimentet på över 3000 lagerförda produkter är miljövänliga.
- RAJA-gruppen har sedan 2015 stöttat åtgärdsprogrammet Kvinnor och miljö genom att 10 kr doneras vid varje köp av utvalda miljövänliga emballageprodukter.