23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Edward Glaeser - Harvard University, säger att fysiska butiker måste utveckla sina butiker och erbjuda upplevelser, för att kunna konkurrera effektivt med e-handelns utveckling.

Skapa en butik med upplevelser för alla sinnen

När många tänker upplevelse i butik så tänker många på butikens layout, utseende och den ”känsla” som butiken ger. Då fokuserar vi ofta främst på den visuella inputen. Det finns dock många fler dimensioner och sinnen som kan engageras för att stärka upplevelsen.

Visuell – Den första dimensionen som vi redan varit inne på är hur butiken ser ut och hur den har utformats. Här behöver man tänka igenom placering av möbler och hyllor, belysning, färgval, inredning och allt det som våra ögon kan ta in. Allt detta bör tänkas igenom noggrant för att skapa bästa möjliga visuella upplevelse. Dessutom är det av största vikt att butiken är ren och fräsch. Det kan tyckas vara självklart, men det är många butiker som tappar på grund av detta. Är du intresserad av att veta mer om visuella aspekter av butiksförsäljning så kan du läsa mer om butikszoner.

Ljud – En annan aspekt av upplevelse i butik är ljud. Ljud är ofta vara en mer subtil del av upplevelser då det är lite i ”bakgrunden”, men forskning har visat att ljud effektivt sätter besökare i en god känsla som gör att dem stannar längre i butiken och skapar en god atmosfär och känsla i butiken. Tänk på alla jullåtar som spelas under juletid. Här kan du läsa mer om musik i butik.

Doft – Doftmarknadsföring är för många en nyare aspekt av butiksupplevelse som inte alla känner till. Doftsinnet är ett utav våra starkaste sinnen och genom att engagera doftsinnet så kan man framkalla känslor och minnen hos besökarna. Klädföretag kan exemeplvis ha en viss parfym och arom i butiken för att skapa en viss känsla. Abercrombie har butiker som använder vissa dofter globalt som gör att du som kund känner igen dig oavsett var i världen du handlar. Idag är det också många företag som arbetar med att få en doft som skarepresentera företaget. Här kan du också läsa mer om doftmarknadsföring.

Känsel – en annan del utav en butiksupplevelse är hur den känns. Här kan det handla om vilka material du använder i butiken på inredning, möbler och väggar. Kanske finns det någon häftig installation på väggen som gör att kunder blir nyfikna och går dit och känner. Här handlar det om att ingjuta en känsla av att butiken är ren och spännande.

Nu när vi gått igenom olika typer av sinnen och lite olika sätt hur du som företagare och butiksägare bär tänka så är nästa steg att skapa en helhet och koncept för din butik. Tanken är här att skapa en integrerad sinnesöverskridande butiksupplevelse som gör att kunder spenderar mer tid i butiken, gillar din butik och gör att köp för att sedan förhoppningsvis bli återkommande kunder.

Vi på Qonceptus arbetar med butikskoncept och är du intresserad och vill veta mer kring hur vi jobbar så är ni välkommen att kontakta oss.

Stockholms Doftfabrik AB
Jämtlandsgatan 151A
162 60 Vällingby
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5591599823

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.031