23948sdkhjf

E-handeln fortsätter backa – tuffast för sällanköpshandeln

E-handeln fortsatte att backa i april med 2 procent jämfört med samma period 2022. Det visar svensk Handels senaste E-handelsindikator.

Att e-handeln har ett tufft 2023 visar siffror som i en första anblick inte väcker oro. Jämfört med samma period 2022 ökade försäljningen i hela detaljhandeln med 0,7 procent i löpande priser.

Samtidigt sjönk försäljningen med 10,9 procent i volym.
Sämst gick det för sällanköpshandeln som backade med 13,7 procent i volym. Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det tuffast medan kläder och skor håller ställningarna.

Under perioden noteras också att antalet konsumenter som e-handlar minskar och att det genomsnittliga köpbeloppet sjunkit.

Bland de som e-handlar handlar dessutom många i färre varukategorier än under fjolåret.

”Tendensen är vikande och även branscher med positiva tillväxttal ser i nuläget ut att mattas ju längre in på året vi kommer”, skriver Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i en kommentar.

Rapporten konstaterar att svenskarnas e-handel från utländska sajter minskar medan svenska e-handelsföretag noterar kraftig tillväxt från utländska marknader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078